Tynker je moderná platforma, ktorá učí deti programovať zábavným spôsobom. Pomocou vizuálnych blokov si môžu vytvoriť vlastné hry, animácie alebo ovládať roboty. Platforma podporuje kreativitu, logické myslenie a dáva deťom možnosť poznávať technológie hravou cestou. Zistite, ako funguje a v čom je lepšia, alebo naopak horšia ako iné platformy.
V minulom diele sme si predstavili prvý z programov, s pomocou ktorého môžete svoje deti naučiť základy programovania. Tentoraz sa pozrieme na ďalší zaujímavý nástroj, ktorý im umožní preniknúť do sveta technológií. Tynker je moderná platforma, ktorá opäť kombinuje výučbu programovania so zábavou. V čom sa líši od ostatných platforiem a ako funguje?
Tynker je platforma určená predovšetkým deťom, ktorá umožňuje preniknúť do sveta programovania zábavnou a intuitívnou formou. Na rozdiel od tradičných metód výučby programovania stavia na vizuálnej výučbe. Deti pracujú s farebnými blokmi, ktoré predstavujú príkazy, a ich skladaním vytvárajú funkčný kód.
Mladí programátori môžu začať s jednoduchými úlohami, ako je tvorba animácií alebo interaktívnych príbehov. Postupne prechádzajú k zložitejším projektom, vrátane vývoja hier alebo programovania robotov a dronov. Tento prístup ich nielen učí základy kódovania, ale tiež podporuje kreativitu, kritické myslenie a riešenie problémov.
Tynker je k dispozícii online aj ako mobilná aplikácia, vďaka čomu sa deti môžu učiť kedykoľvek a kdekoľvek. Platforma ponúka obsah rozdelený podľa veku a schopností, takže sa hodí ako pre úplných začiatočníkov, tak pre pokročilejšie deti, ktoré už majú s programovaním skúsenosti.
Jedným z najväčších prínosov Tynkeru je jeho jednoduché a prehľadné rozhranie. Deti pracujú v editore, ktorý im umožňuje pretiahnuť farebné bloky do pracovného priestoru. Tieto bloky, rozdelené do kategórií podľa funkcií (napríklad pohyb, zvuky, udalosti, podmienky), sa skladajú ako stavebnice a vytvárajú sekvencie príkazov.
Začiatoční programátori môžu napríklad vytvoriť animáciu, kde postavička tancuje pri kliknutí myšou, alebo hru, kde musí postava zbierať predmety a vyhýbať sa prekážkam. Pokročilejšie projekty zahŕňajú programovanie robotov, ovládanie dronov alebo prácu s internetom vecí (IoT).
Platforma obsahuje tiež herné výzvy, ktoré motivujú deti k objavovaniu nových možností. Vďaka tomuto hravému prístupu si ani neuvedomujú, že sa učia dôležité programátorské zručnosti, ako sú algoritmy, cykly, premenné alebo podmienky.
Tynker ponúka deťom kombináciu zábavy a vzdelávania, ktorá podporuje ich motiváciu a rozvoj kľúčových zručností. Vďaka vizuálnemu programovaniu si osvoja základy algoritmického myslenia, logiky a riešenie problémov, bez toho aby museli bojovať so zložitými príkazmi.
Ďalšou veľkou výhodou Tynkeru je jeho flexibilita – obsah je prispôsobený rôznym vekovým skupinám a úrovniam znalostí, takže deti môžu začať s jednoduchými blokmi a postupne prechádzať k pokročilému programovaniu v jazykoch ako Python alebo JavaScript. Platforma tiež prepája programovanie pre využitie v reálnom svete.
Jednou z hlavných nevýhod Tynkeru je jeho cenová politika. Zatiaľ čo základný obsah je dostupný zadarmo, väčšina pokročilých funkcií, lekcií a projektov vyžaduje predplatné, čo môže byť pre niektoré rodiny alebo školy prekážkou. Tynker sa tým odlišuje od iných platforiem, ako je Scratch, ktorý je úplne zadarmo a prístupný všetkým.
Začať s Tynkerom je jednoduché, stačí navštíviť oficiálne stránky tynker.com alebo si stiahnuť mobilnú aplikáciu. Po rýchlej registrácii získate prístup k úvodným bezplatným lekciám, ktoré deti prevedú prvými krokmi v programovaní. Tieto lekcie sú ideálne pre nováčikov, pretože poskytujú prehľadné návody a názorné ukážky, ako Tynker funguje.
Ak sa rozhodnete pre platené predplatné, otvorí sa vám bohatá knižnica projektov, herných výziev a pokročilých funkcií, ktoré posúvajú výučbu na vyššiu úroveň. Platforma je navrhnutá tak, aby bola čo najviac intuitívna a zrozumiteľná. Deti sa ľahko zorientujú v farebnom a prehľadnom rozhraní, kde môžu začať tvoriť pomocou pretiahovania programovacích blokov.
K dispozícii je tiež celý rad interaktívnych tutoriálov, ktoré ich krok za krokom prevedú od základných animácií až po zložitejšie projekty, ako je vývoj hier alebo ovládanie robotov. Tynker navyše umožňuje rodičom a učiteľom sledovať pokrok detí, čo z neho robí skvelý nástroj nielen pre domáce učenie, ale aj pre výučbu v školách.
OpenAI zavŕšila svoju vianočnú akciu „12 dní OpenAI“ oznámením revolučného modelu o3 a jeho menšej verzie o3-mini. Nový model sľubuje výrazné zlepšenie v oblasti uvažovania a riešenia komplexných úloh. Zatiaľ bude dostupný iba pre bezpečnostných výskumníkov.
SpaceX v spolupráci s novozélandským operátorom One NZ spustila prvú celonárodnú satelitnú sieť na posielanie SMS správ. Táto prelomová služba umožňuje komunikáciu aj v oblastiach bez klasického mobilného signálu. Zatiaľ podporuje iba štyri modely telefónov a čas doručenia správ môže trvať až 10 minút.
Digitálny blackout. ChatGPT, Sora, Instagram aj Facebook nefungovali. Milióny používateľov sa ocitli bez prístupu k obľúbeným službám. Výpadky odhalili krehkosť online sveta a závislosť na technológiách. OpenAI sa potýkalo s problémami serverov, zatiaľ čo Meta riešila globálny výpadok. Čo sa deje za múrmi technologických gigantov?
Chcete, aby sa vaše dieťa naučilo základy programovania zábavnou a prístupnou formou? Scratch je ideálny štartovací bod. Tento vizuálny programovací jazyk umožňuje deťom tvoriť hry, animácie a príbehy bez nutnosti písať zložitý kód. Naučia sa základy logického myslenia a kreativity a otvoria sa im dvere k ozajstnému programovaniu.
Wi-Fi 6, najnovší štandard bezdrôtových sietí, prináša revolúciu v rýchlosti, kapacite a efektivite. Vďaka novým technológiám, ako sú OFDMA, MU-MIMO a BSS Coloring, dokáže poskytnúť až štyrikrát väčšiu priepustnosť a obslúžiť viac zariadení súčasne. Zistite, ako vám Wi-Fi 6 dokáže pomôcť doma aj v kancelárii.
Programovanie nie je len o písaní kódu, je to cesta k rozvoju logického myslenia a kreativity. Objavte, ako môžete deťom predstaviť svet programovania zábavnou formou, od jednoduchých blokových jazykov až po skutočné kódovanie.